فیستول چیست و راه های درمان فیستول

در واقع آبسه و فیستول مقعدی عوارضی هستند که در ادامه عفونت‌های ناحیه مقعدی و کانال مقعدی ایجاد می‌شوند

فیستول چیست و راه های درمان فیستول

در واقع آبسه و فیستول مقعدی عوارضی هستند که در ادامه عفونت‌های ناحیه مقعدی و کانال مقعدی ایجاد می‌شوند

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

یک آبسه مقعد یک حفره آلوده است که پر از غده در نزدیکی آنوس یا رکتوم است. نود درصد از آبسه ها نتیجه عفونت حاد در غدد داخلی آنس است.


گاهی اوقات باکتری ها، مواد مدفوع یا مواد خارجی ممکن است غده و تونل مقعدی را در بافت اطراف انس و یا مقعد بمالند، جایی که ممکن است در حفره به نام آبسه جمع آوری شود. یک فیستولمقعد (که معمولا به نام فیستول در آنو نامیده می شود) اغلب نتیجه یک آبسه قبلی یا فعلی است. این در ۵۰٪ بیماران مبتلا به آبسه اتفاق می افتد. آناتومی عادی شامل غدد کوچکی است که در داخل آنزیم قرار دارد.

فیستول تونلی است که زیر پوست تشکیل می شود و غدد آلوده به آبسه را به آبسه متصل می کند. فیستول می تواند با آبسه یا بدون آب موجود باشد و ممکن است فقط به پوست در نزدیکی دهانه مقعدمتصل شود .

فیستول مقعد اصطلاح پزشکی است که به آلوده شدن بین پوست و باز شدن عضلانی در پایان دستگاه گوارش گفته می شود.معمولا  فیستول به دنبال یک آبسه ( دمل ) اطراف مقعد به وجود می آید  معمولا آبسه نیاز به تخلیه اورژانس با لیزر یا جراحی داشته و در ۵۰ درصد موارد به دنبال درمان آبسه فرد دچار فیستول می گردد.

در سراسر روده بزرگ و در نزدیکی مقعد غده هایی وجود دارند که مثل غده های عرق موادی ترشح می کنند . دهانه این غده ها به داخل روده باز می شود و ترشحات آن از این طریق به داخل روده بزرگ تخلیه می گردد.علامت اصلی آن ترشح چرکی طولانی مدت از یک سوراخ و گاهی چند سوراخ از اطراف مخرج می باشد.

بنا به تعریف یک فیستول باید حداقل ۲ دهانه داشته باشد که به وسیله یک مجرای تو خالی به یکدیگر متصل می شوند.اکثر فیستول های مخرج از غدد مترشح بلغم مستقر در کانال مخرج منشا می گیرند.

این غدد اول عفونی می شوند و سپس عفونت به آبسه منجر می شود و وقتی که آبسه باز یا پاره شود فیستول پدید می آید که ممکن است زیر پوستی ـ زیر مخاطی ـ داخل عضلانی و یا زیر عضلانی باشد. و نیز فیستول می تواند قدامی یا خلفی و یا منفرد یا مرکب یا نعل اسبی باشد.

فیستول مقعدی باعث می شود محتویات میکروبی داخل روده بزرگ از طریق مجرا به زیر پوست انتقال پیدا کنند و هر از گاهی باعث عفونت یا ترشح یا آبسه یا ایجاد  حالتی مثل جوش چرکی گردد که باعث ترشح و درد  می شود و بعد از تخلیه ترشحات درد فروکش می کند .

مطالب مرتبط: هزینه درمان فیستول با لیزر 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی